Paweł Kulczyński

ARTYŚCI | PROGRAM | PARTNERZY | BILETY


Dreaming of Grandiosity, 2018, installation audio

Potrzeba bycia rozumianym, podziwianym, bądź choćby dostrzeganym dotyczy każdej osoby zajmującej się działalnością twórczą, nieliczne wyjątki służą raczej tłumieniu tych potrzeb w celu obrony przed frustracją, liczeniu na „przyszłe pokolenia” bądź strategii wyparcia i kontestacji jako metody budowania osobowości i PR.

Dołóżmy do tego aspekt ekonomiczny i otrzymujemy miksturę o potencjale powodowania niestabilności psychicznej, gdyż zaspokojone ego, przepastny portfel i realizacja artystyczna rzadko występują razem. Większość powodów jest niezależna od twórców, a wybór podobnej drogi zdaje się często prowadzić do społecznej marginalizacji.

Powstaje pytanie, co popycha do podjęcia zwykle nieuświadomionego ryzyka do życia na przekór normom i aktywności, na polu której jedynie nikły procent zbiera laury i większość działa z niedostatkiem rozpoznania, a czasem wręcz na granicy przetrwania.

„Money” Pink Floyd jest (niestety) pierwszym kojarzonym przeze mnie utworem – miałem kilka lat, trzymany na rękach przez ojca włączałem magnetofon i dobywały się przedziwne dźwięki. Do wczesnych lat nastoletnich płyta go zawierająca była dla mnie modelem i dążeniem, uczyłem się solówek, marzyłem o wielkich scenach, ale też fascynowała mnie jej złożoność formalna.

W mojej pracy elektroakustyczny cover „Money” z tytułowym wyrazem wykrzykiwanym przez muzyków polskiej sceny niezależnej odtwarzany jest z bardzo dużą głośnością, jednak dźwięk kotłuje się wewnątrz obiektu imitującego przeskalowaną złotą kostkę do gry z wmontowanymi wewnątrz scenicznymi głośnikami, tym samym cały wysiłek i energia są bezowocnie trwonione.

https://soundcloud.com/pawel-kulczynski/dreaming-of-grandiosity-2018-installation-audio