ARTYŚCI | PROGRAM | PARTNERZY | WIDEO | FOTO


Outliers, Vol. I: Iceland (OVI)

OVI
Artyści Tim Navis, Kim Holtermand, Deru i Scenic zorganizowali podróż eksplorującą Islandzką wieś i oddalone od nich tereny. Wspólny wyjazd był pierwszym dla wszystkich artystów biorących w nim udział, a jego zapis zostanie wydany w 2012 roku jako multimedialny dokument i będzie miał premierę na skalę Europejską w Sopocie podczas Festiwalu „OSA”.

W październiku 2011 do kolektywu Scenic dołączyli światowej sławy fotografowie – Tim Navis i Kim Holtermand oraz amerykański kompozytor Deru, wspólnie tworząc improwizację krótkich filmów z podróży przez odległe islandzkie tereny wsi i bezdroży.

Pomysłem dwóch znanych fotografów – Tima Navisa i Kima Holtermanda, których zalane słońcem krajobrazy południowej Kalifornii i zimne, architektoniczne abstrakcje przełamują estetykę w kwestii przedmiotu i palety wykorzystywanych kolorów — była pierwsza okazja do stworzenia części pracy we wspólnej przestrzeni i materii.
Kolektyw artystów z Chicago – Scenic, który w ostatnim czasie stworzył wideoklipy dla Mush Records’ A Lull i Take, Nosaj Thing/Jon Hopkins oraz Dibiase, udokumentował całą podróż tworząc serię improwizowanych filmów inspirowanych elementami odkrycia i przypadku napotkanego po drodze wyprawy.

Deru — kompozytor i producent muzyki elektronicznej z Los Angeles, związany z wytwórniami Ghostly International, Merck, Neo Ouija oraz Mille Plateaux — skomponował zapis muzyczny wyprawy, jest on również kuratorem długometrażowej ścieżki dźwiękowej w której udział wzięli międzynarodowi muzycy: Shigeto, Loscil, Goldmund, Asura, Tycho, Joby Talbot i Ryuichi Sakamoto.
Projekt został całkowiecie sfinanowany z dotacji prywatnych osób zalogowanych na amerykańskiej platformie croudfoundingowej Kickstarter.com. Wszyscy obserwujący i dotujący akcję byli zaproszeni do śledzenia podroży w czasie rzeczywistym on-line. Grupa artystów wyda rezultaty swojej wyprawy w formie filmu a także soundtracku w fizycznej formie jako niskonakładowy zestaw BluRay+CD wiosną 2012 roku. Wybrani zwolennicy i osoby finansujące projekt w określonych kwotach otrzymają wydany specjalnie na tę okazję album ze zdjęciami Kima i Tima oraz dostęp do ograniczonych ilościowo wydruków zdjęć ich autorstwa. Bardziej niż suma poszczególnych części, wydany zestaw i powiązane materiały będą funkcjonować jako fizyczny przejaw doświadczenia innego od wszystkich.
http://www.outliersiceland.com/


SCENIC to kolektyw z Chicago zajmujący się głównie produkcją kreatywnych kolaboracji z niezależnymi artystami z całego świata.
Stworzony przez Anthony’ego Ciannamea Marka Wisniowskiego i Ryana Sieverta w 2010, Scenic ma wieloletnie doświadczenie w dziedzinie projektowania, kreatywnych działań filmowych i fabuły interaktywnej.
http://www.scenicstudio.tv


DERU
deru6web

Benjamin Wynn – muzyk oraz producent muzyki elektronicznej pochodzący z Chicago. Deru rozpoczął produkcję muzyki w gimnazjum, uzyskał dyplom w Music Technology z California Institute of the Arts. Obecnie mieszka w Los Angeles, gdzie komponuje muzykę do sztuk telewizyjnych, filmów, spektakli. Benjamin jest współwłaścicielem wytwórni muzycznej „The Track Team”.

Ich praca nad ścieżką dźwiękową do filmu „Avatar: The Last Airbender”, zdobyła nominację do Złotego Globu za najlepszy projekt dźwiękowy w 2009 roku.
„Say Goodbye do Useless” to jego trzeci album i pierwszy wydany przy współpracy z wytwórnią Mush. Album ten składa się z połączeń estetyki jego poprzednich wydań – nastrojowych, klimatycznych dźwięków, wpadających w ucho melodii i organicznych tekstur.
http://www.deru.la


OPIATE
ThomasKnak-580x333

Thomas Knak jest duńskim muzykiem, producentem, kompozytorem filmowym.
Mieszka i pracuje w Kopenhadze w Danii. Tworzy też muzykę komercyjną dla takich firm Nike oraz dla różnych programów radiowych, telewizyjnych oraz do sztuk teatralnych. Zaczynał w 1999 roku pod nazwą Opiate. Jego debiutancki albumu zatytułowany był: „Objects for an Ideal Home”. Pracował z Alva Noto i Björk przy albumie: Vespertine.


DEADBEAT
butt out

Od rozpoczęcia projektu muzycznego Deadbeat na pierwszym festiwalu Mutek w Montrealu w 1999 roku Scott zagrał na wielu najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. Sonar w Barcelonie i Transmediale w Berlinie, otrzymywał też regularne zaproszenia z najlepszych klubów na całym świecie. Jego nagrania to niezliczona ilość singli i remixów oraz 8 albumów studyjnych dla wytwórni takich jak ~scape, Wagon Repair, oraz jego własnej – BLKRTZ imprint, jak również gatunkowo zdefiniowanie Radio Rothko DJ Mix, uważane przez wielu za istotny grunt pod rozwój dub techno, wszystkie materiały spotkały się z zgodnym uznaniem krytyków.
Eksplorując całe spektrum muzyki elektronicznej od powolnie rozwijanego ambientu i eksperymentalnych wycieczek do dancehallu, house i techno, muzyka Scotta była również często stosowana w filmach oraz projektach związanych z nowymi mediami, przede wszystkim we współpracy ze znaną francusko-amerykańską artystką Louise Bourgeois, oraz w wielokrotnie nagradzanym filmie „Ultranova” belgijskiego reżysera Lannersa Bouli.
Scott jako zwolennikiem technologii muzycznych i ich demokratyzacyjnych umiejętności przeprowadził i nadal prowadzi regularne warsztaty i seminaria dla takich organizacji jak Red Bull Music Academy, Ableton, Microsoft, wymieniając tylko kilka z nich.
http://soundcloud.com/deadbeat/blkrtz001-preview-mix


Stefan Wesołowski
fot. Andrzej Banaś / Gazeta Krakowska

Kompozytor, skrzypek, aranżer, dziennikarz. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Twórców (2006).
Wizualizacje: Natalia Osuch.

Od 16 roku życia pisał pieśni dla oo. Dominikanów. W 2007 ukazał się jego debiutancki album, pt. „Kompleta”. Współpracownik Jacaszka przy większości jego projektów – jest twórcą partii instrumentalnych na płycie „Treny” oraz ścieżce filmowej do filmu „Sala Samobójców” Jana Komasy. Byli jednymi z artystów występujących na trasie „Męskiego Grania” w 2010. Autor muzyki do wielu spektakli i wernisaży. Nagrywał dla Gusstaff Records, Ghostly International, Few Quiet People.
W marcu 2012 roku nakładem Few Quiet People ukazał się album ’281011′ duetu Wesołowski/Kaliski, będący zapisem materiału przygotowanego na koncert w Narodowym Instytucie Audiowizualnym, który odbył się w październiku ubiegłego roku.

Stefan Wesołowski zaprezentuje materiał specjalnie przygotowany na OSA Festival. Będzie to improwizacja na kilka instrumentów w oparciu o opensourcowy looper zrobiony przez Szymona Kaliskiego.


Sebastian Bednarek aka RI _RE
SeBaStian BeDnarek aka RI_RE

Porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej i preparowanej. Eksperymentuje z barwami, przetwarzaniem dźwięków, nie rzadko używając nagrań terenowych. RI_RE stosuje i łączy różnych techniki wytwarzania i generowania brzmień.
Sebastian jest wnikliwym obserwatorem rzeczywistości, postrzegającym świat przez pryzmat ludzkich interakcji. W swoich pracach, za pomocą zarejestrowanych dźwięków komponuje mapy wrażeń i wspomnień, poszukując niejednoznacznych i ulotnych sytuacji.
Twórca instalacje dźwiękowe i obserwator akustycznej tkanki miejskiej.

RI_RE to jednoosobowy wytwór muzyczny zbudowany z kolaży, map dźwiękowych oraz sampli. Całość stanowi nieokreśloną formę improwizowaną, wpisującą się w nurt muzyki trudnej do zamknięcia w konkretnych ramach, a także wymagającej od słuchacza skupienia i zaangażowania.
To historie pisane dźwiękami i zapisami otaczającego świat.


0404
0404_adam_witkowski

0404 to nazwa solowego projektu prowadzonego przez audiowizualnego artystę Adama Witkowskiego. Pod tym szyldem opublikował do tej pory jedną płytę w domu (2003, Pracownia Ludzie Gdańsk Rec.), realizował muzykę do kilku spektakli tanecznych i teatralnych oraz dziesiątki godzin audycji radiowych.

Muzyka 0404 oscyluje wokół ambient’u, industrail’u, musique concrète i daleko jej do punk rocka, z którym można kojarzyć autora, grającego również w zespołach Gówno, Samorządowcy, Nagrobki. Elementem spajającym wszystkie poszukiwania Witkowskiego jest jednak częste wykorzystywanie przez niego gitary elektrycznej, traktowanej bardzo różnorodnie – jako źródło sonicznych dźwięków w projekcie Langfurtka (wraz z Mikołajem Trzaską), jako instrument harmoniczny i rytmiczny w zespołach rockowych i wreszcie jako generator głęboko przetwarzanych struktur w projekcie 0404.

Kolejną cechą wspólną dla wszystkich działań Witkowskiego jest zachowanie równowagi między warstwą wizualną a dźwiękową. Nie inaczej będzie również na festiwalu OSA, gdzie występowi towarzyszyć będzie projekcja wideo.
www.adamwitkowski.com
www.soundcloud.com/adamwitkowski


Hatti Vatti gra „Algebrę”
Hatti Vatti foto

Nazwa projektu to nawiązanie do arabskiego wyrazu الجبر. Termin ten (czyt. aldżabru) oznacza jednocześnie algebrę – dziedzinę matematyki zajmującą się związkami pomiędzy elementami zbiorów – jak i występuje w znaczeniu „przywrócenia”, „przymuszenia” lub „ustawiania”.
Kaliński podczas OSA zaprezentuje rozszerzone (względem premierowego występu w Kolonii Artystów) nagrania terenowe zebrane podczas półrocznego pobytu na Bliskim Wschodzie oraz swoje własne elektroniczne kompozycje zmiksowane w jeden soniczny byt, remix kultury Wschodu i Zachodu, czyli wspomniane związki pomiędzy zbiorami. Jest to specyficzne połączenie zero-jedynkowej matematycznej muzyki stworzonej w 100% na komputerze z dźwiękami arabskimi, wręcz na siłę osadzonymi w cyfrowej stylistyce nadając całości niepokojącą atmosferę.
Zadebiutował 12” singlem wydanym przez angielski label Mindset. W 2011 ukazały się dwie winylowe 12-tki – dla londyńskiego On The Edge (z remixem Andy’ego Stott’a) i rodzimego New Moon. Nie zwalnia tempa i w 2012 do sklepów trafiły trzy kolejne winyle – remix dla Radikal Guru, znany ze świetnego teledysku utwór „You” – zremixowany przez Indigo i Phaeleh oraz najnowsza EPka z udziałem Lady Katee oraz ASC dla labelu Absys Records Limited.
http://www.facebook.com/hattivattiPL
http://soundcloud.com/httvtt